Hiller István, utalva arra, hogy a világon mindenütt keresik a válaszokat az oktatásügy és nevelés kérdéseire, kiemelte: nincs általános recept, azt nekünk magunknak kell vitákon keresztül kiérlelnünk, kidolgoznunk. A nevelés és oktatás ügye "össztársadalmi tevékenység" - hangoztatta.
Válaszút előtt állunk, s a helyes megoldás nemzedékek életét határozza majd meg. A kérdés azonban nem egyszerűsíthető le porosz vagy angolszász oktatási mintára - tette hozzá.
Az iskola a társadalom minden problémáját nem tudja megoldani, nem is lehet a feladata, de nélküle nem megy - közölte.
A miniszter szólt arról is, hogy az Új Tudás program végrehajtása megkezdődött, és jelenleg is zajlik, a szükséges közoktatási törvénymódosításokat elfogadta a parlament, újabbak már nem várhatók.
A tárca vezetője kiemelt helyen említette a tehetséggondozást és az iskolafelújítást. Utóbbiak a legközelebbi jövőben megkezdődnek - ígérte, hozzátéve: ezzel párhuzamosan folytatódnak az informatikai fejlesztések is. Jó iskola azonban nincs jó pedagógus nélkül, ezért a következő évi költségvetés már tartalmazza azokat a tételeket, amelyek a pedagóguspálya presztízsének emelését szolgálják - mondta.
Hiller István előadásában a szakképzést a magyar gazdaság legégetőbb kérdésének nevezte és gyakorlatorientáltabbá tételét szorgalmazta. Kifejtette: a szakmai szervezetekkel, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával együttműködve ez az irány a domináns, és a Térségi Integrált Szakképző Központok létrehozása is ezt a célt szolgálja.
Összegzése szerint az első eredmények már láthatóak. A miniszter közölte: csak annak a fiatalnak van esélye, akinek van szakmája, szakképzettsége, diplomája. Más esetben folytatódik, ami eddig volt "segély segély hátán".
Fotó: Gordon Eszter
Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a gazdaság szempontjából jónak látta Hiller István megközelítését. Azt mondta: az az irány, amelyen a szakképzés halad, jó, ezen az úton kell továbbmenni. A gazdasági versenyképességet hátráltatja, ha nem áll rendelkezésre megfelelő számú és képzettségű munkaerő. Ez nemcsak Magyarországra, hanem egész Európára igaz - mondta. Hangsúlyozta: munkaerőpiac-orientáltabb képzésre van szükség, ugyanakkor Magyarország az első fontos lépést már megtette azzal, hogy felismerte a tudás fontosságát.
Elmondta: azt szeretnék, ha 2012-ig a szakképzés a tizedik évfolyamokon is elindítható lenne, a kamarákat bevonnák a felsőoktatásban a természettudományos képzésbe, s növekedhetne szerepük a felnőttképzésben és az iskolarendszeren kívüli oktatásban.
Kiss Péter kancelláriaminiszter az egész életen át tartó tanulás fontosságát emelte ki a tanácskozáson.
Kitért ugyanakkor arra is, hogy vannak olyan társadalmi csoportok, akikhez a jelen keretek között automatikusan nem jutnak el az intellektuális javak. Meghatározó és közös felelősség, hogy minél jobb feltételeket biztosítsunk már gyermekkorban, segítve a jobb indulást. Ehhez a korai fejlesztés fokozott támogatására van szükség - hangsúlyozta a miniszter.
A tanácskozás szekcióülésekkel folytatódik, a kongresszus csütörtöki zárónapján felszólal Sólyom László államfő.
(MTI)