Az AJTP-be bevonható tanulók köréről is rendelkező, a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 39/I. §-ának módosítása értelmében a 2010/2011. tanévtől emelt összegű hozzájárulás mellett vonhatók be a programba azon tanulók is, akik a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény értelmében nem minősülnek hátrányos helyzetűnek - azaz nem részesülhetnek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben -, ugyanakkor családi vagy szociális helyzetükből eredően rászorultnak tekinthetők és valamely képességterületen tehetségesnek mutatkoznak. (A programba bevont intézmények a hátrányos helyzetű tanulókat a felvétel során azonos felvételi pontszám esetén továbbra is kötelesek előnyben részesíteni.)
A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és az Oktatási és Kulturális Minisztérium között történt egyeztetés mellett módosított fenti rendelet értelmében a rászorultság megállapítására a helyi és kisebbségi önkormányzatok, az általános iskolák, illetve a szülők felkérése alapján a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 40. §-ában foglalt gyermekjóléti szolgálat tesz javaslatot.
A gyermekjóléti szolgálat abban az esetben javasolja a tanulót rászorultnak tekinteni, ha az AJTP-be - a 2010/2011. tanévre - történő 2009. december 11-i jelentkezési határidőt megelőző három éven belül a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 39. §-a alapján az érintett tanuló érdekében intézkednie kellett.
A javaslatot formanyomtatványon kell megtenni, amely az AJTP-be történő pályázati felhívás mellékletét képezi. A pályázati felhívás és mellékletei az OKM honlapjáról
tölthetők le.
Álláspontunk szerint a feladat nem tekinthető jelentős többlettehernek a gyermekjóléti szolgálatok számára: egy most készült felmérés szerint országosan összesen 419 fenntartó 514 általános iskolája küldött diákokat a programba, a 2009/2010. tanévben felvehető tanulók közül is 82% megfelelt már a hátrányos helyzet feltételeinek, ezen célcsoport arányának csökkenése a közeljövőben sem várható. A gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó intézmény bevonása tehát csak a fennmaradó mértékben, 20% körüli arányban válhat szükségessé. Várható, hogy a feladat leginkább a hátrányos helyzetű tanulók szempontjából alulreprezentált területeken fog jelentkezni.
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium köszöni a gyermekjóléti szolgálatok együttműködését.