Minőségbiztosítás és a Comenius 2000 program az új oktatáspolitikában(A PTMIK minőségfejlesztési irányvonalai - 2002)
Az 1999-ben megkezdett Comenius közoktatási minőségfejlesztési programban jelenleg kb. 1800 intézmény vesz részt. Első harmaduknál most júniusban befejeződik, a második harmadban 2003. nyaráig fut a Comenius program, míg az utolsó harmad (közel 600 intézmény) szeptemberben kezdi a programot. Nem lehet kérdéses, hogy az intézményekben megkezdett munkát folytatni kell, a programot az eredeti szerződések szerint meg kell valósítani és az ehhez szükséges forrásokat biztosítani szükséges (ez 2003-04-ben még 844 millió forint szerződésben vállalt kötelezettséget jelent.) A Comenius minőségfejlesztési program alapvető célkitűzéseivel az oktatási kormányzat egyetért, ezt folyamatosan, minden lehetséges fórumon kinyilvánította. Ugyanakkor a Comenius program megvalósulását rendkívül költségesnek és sok esetben formálisnak látjuk. Célunk, hogy a Comenius program erényeinek megőrzésével a közoktatás minőségfejlesztésének racionálisabb, hatékonyabb és az intézmények működéséhez, a pedagógusok szakmai munkájához jobban illeszkedő útját találjuk meg.
Hogyan tovább? A minőségfejlesztési program továbbfejlesztéséhez fel kell mérni, mit profitáltak ténylegesen az intézmények a programból, melyek azok az elemek, amelyeket a résztvevők valóban hasznosnak, előre vivőnek minősítettek. (Erre az első 320 intézmény munkáját értékelő 2002. őszi zárókonferencia-sorozat alkalmasnak látszik.) Az új kormányzat elkötelezett a minőségi közoktatás iránt. Ám át kell helyezni a hangsúlyt az a tudásszint-vizsgálatok, az állami vizsgarendszer fejlesztésére, a pedagógiai kultúra emelésére (egységes pedagógusképzés, továbbképzés), a szűkebb értelemben vett minőségfejlesztés területén pedig az intézményértékelés és a minőségtanúsítás támogatására. A Comenius-program monopolhelyzetét feloldva szélesebb körben kell terjeszteni az intézményi minőségfejlesztés rendszerét. Új, az intézmények tartalmi munkájának fejlesztésére is figyelmet fordító eljárásokkal bővítjük a minőségfejlesztési programválasztékot. A Comenius program III. és Fenntartói modelljét az oktatáspolitika stratégiai célkitűzéseihez (regionális és kistérségi együttműködések, a gyermekek hatékonyabb képességfejlesztését elősegítő szerkezetű és programú iskolák) illeszkedve célszerű továbbgondolni.
A fenti célkitűzések elérése érdekében
Szervezeti keretek A közoktatási minőségfejlesztési program irányítása továbbra is az Oktatási Minisztérium közvetlen szakmai irányításával, a Pedagógus-továbbképzési Központ szervezetén belül történik. A szervezeti egység a PTMIK Minőségfejlesztési Programirodája, amelyen belül a Comenius program továbbvitele is folyik (lehetőség szerint egyszerűsítve, hatékonyabbá, szolgáltató szemléletűvé téve azt).
Pilisborosjenő, 2002. június 25. Pertl Gábor
|
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022