KÖ Z É P P O N T B A N A M I N Ő S É G - a minőségfejlesztés oktatáspolitikája A rendszerváltozást követő évtized a változások koraként vonul be a magyar közoktatás, nevelés történetébe. A 80-as évektől meginduló fejlődési folyamat új tartalmat nyert az 1990-től kiépülő demokráciában. Az óvodák, iskolák, kollégiumok döntő hányadának fenntartói a szabadon választott önkormányzatok, megteremtődtek az intézmény-felhasználói érdekérvényesítés törvényi feltételei, kialakultak a tartalmi szabályozás keretei, akkreditált pedagógus-továbbképzési rendszer jött létre. A fenti változások, folyamatok iránya és hatékonysága vitatható, sok területen az eddigi tapasztalatok már ki is jelölték a változtatások irányát. Ugyanakkor ? ezen túlmenően ? az elmúlt tíz év számos szakmai kérdést rendezetlenül hagyott. Ilyen az oktatási intézményekben zajló szakmai munka mérése, értékelése, ellenőrzése, illetve a minőség folyamatos biztosításának és fejlesztésének kérdése. A közoktatásban a 80-as évektől megszűnt az óvodák, iskolák külső ellenőrzését, értékelését végző hagyományos intézményrendszer, a tanfelügyelet. Ezzel párhuzamosan a közoktatási intézmények jelentős részében háttérbe szorult a tudatos és rendszeres belső értékelés és ellenőrzés. Néhány országos értékelést (IEA, Monitor) leszámítva megszűnt a szakmai munka rendszeres külső értékelése is. Ez az állapot joggal válthatja ki a szülők, diákok, fenntartók, társintézmények elégedetlenségét. Ugyancsak elégedetlenek a pedagógusok, akik szeretnének munkájuk eredményességéről és minőségéről szakmailag megalapozott visszajelzéshez jutni. A közoktatás - közszolgáltatás, így értelemszerűen fogalmazódnak meg vele szemben hatékonysági elvárások. Az állam ? képviselve polgárait ? jogosan várja el, hogy az adófizetők befizetéseiből biztosított közpénzek felhasználása hatékonyan történjék. Az oktatás a közkiadások egyik legjelentősebb tétele, éppen ezért hosszú távon a közoktatásra fordított erőforrások csak akkor növelhetők, ha egyben biztosítható e források hatékony, magas minőséget biztosító felhasználása. Ehhez elengedhetetlen egy, a teljesítményváltozásokat rendszeresen jelezni képes rendszer kiépítése. Az ezredfordulón le kell számolni azzal a nosztalgiával, amely a központi tanfelügyelet visszaállításától reméli a szakmai munka hatékony ellenőrzését, értékelését és folyamatos javítását. Új rendszerre van szükség, amely pozitív, megerősítő, fejlesztő jellegű. A minőségfejlesztésnek a kormányzati oktatáspolitika alapvető célkitűzései közé emelése a magyar oktatásügy fejlődése szempontjából kiemelkedő jelentőségű lépés. A minőségfejlesztés az elkövetkező években az oktatáspolitika egészét átfogó, a politika több más elemét is meghatározó elvvé válhat. A különböző szakmai felfogások számára egyaránt elfogadható minőségértelmezés akkor fogalmazható meg, ha a minőségfejlesztés megvalósítása kellően tág és differenciált cél- és eszközrendszerhez kapcsolódik. A minőségfejlesztés bevezetésének további feltétele az, hogy a minőség fogalmáról és a minőség biztosításának vagy fejlesztésének lehetséges eszközeiről széles körű nyilvános párbeszéd alakuljon ki. Az Oktatási Minisztérium a minőségfejlesztés oktatáspolitikájával meg kívánja teremteni azt a segítő, ösztönző környezetet, ahol az intézmények kiszámítható kereteken belül tervezhetik és egyeztethetik munkájuk minőségét partnereikkel. A minőségbiztosítás problémái az alábbi kérdések köré rendezhetők:
Az ezekre a kérdésekre adott megfelelő válaszok alapján érhetők el azok a kívánatos célok, melyeket a kormányprogram is megfogalmaz, s amelyek az alábbiakban foglalhatók össze:
Az Oktatási Minisztérium ezen célkitűzések megvalósítására az oktatási ágazat sajátosságainak megfelelő minőségfejlesztési, minőségirányítási modelleket dolgoz ki, amelyeket folyamatosan terjeszteni kíván. Ezek között az Oktatási Minisztérium elsőként a közoktatás és az iskolarendszerű szakképzés területére dolgozta ki a COMENIUS 2000 közoktatási és minőségfejlesztési programot. A program modelljei építenek a nemzetközi és hazai minőségfejlesztési, minőségirányítási tapasztalatokra, ám kizárólag az oktatás-nevelés speciális, egyedi és humán szolgáltató jellegének megfelelő követelmény- és eszközrendszert alkalmaznak. E munkával párhuzamosan megkezdődődött egy többszintű értékelési-ellenőrzési rendszer koncepciójának kidolgozása is. A COMENIUS 2000 közoktatási és minőségfejlesztési program és az értékelés-ellenőrzés rendszere együttesen teremtik meg az előrelépés lehetőségét. Az értékelés-ellenőrzés rendszere a minőségfejlesztés lehetősége nélkül puszta ?felügyeletté? válna, hiszen nem lenne táptalaj a változtatások belső elindításához. Ugyanakkor a belső fejlesztés sem élhet a külső eredmények és elégedettség visszajelzései nélkül, hiszen minden szervezet számára az eredményekkel való szembenézés ad lehetőséget a belső munka javítására és a külső elismerés kivívására. Az oktatás minőségfejlesztési programja természetesen nem korlátozódhat kizárólag a közoktatás és a szakképzés területére, ki kell terjedjen a felsőoktatásra is. A jövő magyar felsőoktatásnak szolgálnia kell az egyén és az egész társadalom felemelkedését, az ország nemzetközi versenyképességét. Ennek a feladatnak akkor tudnak eleget tenni a magyar egyetemek és főiskolák, ha jól gazdálkodnak a rendelkezésükre álló emberi erőforrásokkal, ha megbecsülik kiváló oktatóikat és a leghatékonyabban képesek a falaik között felhalmozódott tudást mindenki számára átadni. Ehhez szakmai tevékenységüket a minőségi képzés szolgálatába kell állítaniuk, képzési kínálatuk megtervezésekor pedig elsősorban partnereik igényeire kell alapozniuk. A munkaerő-piaci és társadalmi esélyteremtés feladatai, a nemzeti és regionális kulturális hagyományok megőrzése, a versenyképes gazdaság igényei, az információs társadalom kihívásai szerte a világban szükségessé tették az oktatás minőségének középpontba állítását. Egyre több ország tekinti az oktatásra fordított pénzügyi forrásokat befektetésnek, ugyanakkor elvárja, hogy e befektetések megtérülése kimutathatóvá váljék. Magyarország az elsők között kezdett hozzá egy átfogó, a teljes oktatási rendszerre kiterjedő minőségfejlesztési program megvalósításához.
|
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022